5 Aralık 2016 Pazartesi

Web servis oluşturma ve Metotlar (c#)



Merhabalar Arkadaşlar.

    Bir önceki yazımda web servislerden kısaca bahsetmiştim. Bu yazımda ise web servisin kod kısmıyla ilgileneceğiz.  c# ta Web servis oluşturma ve metotlar nasıl kullanılır, bu başlıklar altında anlatmaya çalışacağım. Öncelikle web servis oluşturma ile başlayalım.

Web Servis Oluşturma


Adın da web servis olduğuna bakmayın, sadece web te değil,  c# form aplication da bile kullanabilirsiniz. Bir web servis yazıp onu birden fazla projede veya uygulamalarınızda kullanabilirsiniz. Bu başlık altında bir web servis nasıl oluşturulur ona bakacağız. Çünkü bazen ihtiyacımız olan web servisi kendimiz yazmak zorunda kalabiliyoruz. 

*ilk olarak bir web projesi oluşturalım.. Ben ASP.net empty web aplication oluşturup adına da WebServisler dedim. (Visual studio->new Project->web-> ASP.net empty web aplication)



*projeyi oluşturduktan sonra, proje adına sağ tıklayıp ->add item->new item->Web Service deyip bir web servis ekliyoruz. Bir web servis oluşturduk



-şimdi de metot başlığına geçelim

METOTLAR


Eklediğimiz web servisi inceleyelim.



[WebMethod]   tagını görüyoruz. Ne işe yarar? Arkadaşlar yazdığımız veya yazılan web servislerin görünür olmasını sağlayan bu [WebMethod] tagıdır.  Eğer bunu kaldırır isek web servis metodu, projeyi çalıştırdığımızda görünmeyecektir. Bu yüzden metot yazar iken [WebMethod] un altına yazıyoruz.
Şimdi gelelim metotlara. Neye ihtiyaç duyuyorsak onu bir web servis metodu olarak yazabiliriz. Örnek verecek olursak veri tabanından veri çekip listeleyen bir metodu, sayı veya stringler ile işlem yapan metotları web servisimizde çalıştırabiliriz. Bunun gibi örnekler çoğaltılabilir.
Şimdi projede bir değişiklik yapmadan çalıştıralım. Görüntüsü aşağıdaki gibi olacaktır.



Yazılan Hello World metodunu görüyoruz. Şimdi Hello World metoduna tıklayalım. Ondan sonra çağır(veya ınvoke ) a tıklayalım.






Gördüğünüz gibi metot sonucu xml formatında  gösteriliyor veya işletiliyor. Bu sayede farklı platformlar aynı metodu kullansalar bile aynı çıktıyı elde edebiliyorlar. Çünkü veri xml tipinde platformlara iletilmiş oluyor.
Şimdi de biz bir metot yazalım. Webservices1.asmx(bendeki adı) dosyamıza gelelim( eklediğimiz web servis)

Ben böyle bir metot ekledim(SayMyName). İstediğiniz metodu ekleyebilirsiniz. Ama eklediğiniz metot un üzerinde  [WebMethod]    olması gerektiğini unutmayın.



Projeyi tekrar çalıştıralım. 

Metotlar görünüyor.Oluşturduğum metodun adına tıklıyorum(SayMyName e tıklıyorum). Metodum bir String parametresi alıyordu. İnput alanına bir string giriyorum


Tekrar çağır(veya invoke) tıklıyorum. 


Metot sonucunda oluşan veri ,xml formatında ekrana çıktı olarak geliyor. Xml formatında olması farklı platformların aynı web servisi kullanabilmesine ve aynı çıktıyı alabilmesine sağlıyor.

Kısaca web servis oluşturma ve metotlara değindim. Bir sonraki yazımda iki konuya değineceğim. 
Birincisi: oluşturduğumuz bir web servisi başka bir projeye nasıl ekleriz ve projeye eklediğimiz web servisteki metotları nasıl çağırırız
ikincisi : bizim yazmadığımız veya internette web servis sağlayan sitelerden bulduğumuz bir web servisi nasıl kullanabiliriz.(Mesela havadurumunu veya döviz kur durumunu çeken web servisler gibi)
 
  Ayrıca java veya android  te web servis nasıl yazılır buna da değinmek istiyorum.İleride bununlada alakalı bir yazı paylaşabilirim
 
Şimdilik bu kadar anlatacaklarım.Temel bir fikir verebilmesi açısından basit anlatmaya çalıştım. Umarım faydalı olmuştur. Kolay gelsin
















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

DataTable To List Object - C#

Merhaba Arkadaşlar , Daha önce kullandığım kısa bir kod parçasını sizinlede paylaşmak istedim.  Elimizde bulunan bir Datatable ı nasıl ...

Popüler Yayınlar